Перейти до основного вмісту

Закон переміг справедливість



В невеликій поліській міській громаді в перших числах листопаду місцева територіальна виборча комісія (ТВК) завершила введення даних з дільничних протоколів по виборах міської ради.

Система опрацювала введені дані і видала протокол та форми з результатами виборів, а адмін передав ці документи голові ТВК.

Побачене в документах глибоко зачепило почуття справедливості, яке у більшості українців гіпертрофована.
Не згодна з отриманими результатами, голова ТВК почала розбиратись з адміном, чому такий вийшов несправедливий результат.

Не отримавши від адміна відповідь, яка б влаштовувала голову ТВК, вони вирішили звернутися до співробітників підтримки системи.  

У обговоренні з консультантом було розглянуто два питання.

Перше стосувалось кандидатів які отримали 25% і більше виборчої квоти. Спочатку голова ТВК відстоювала думку, що всі хто отримав 25%  і більше виборчої повинні отримати мандат. Потім, що вони повинні отримати в першу чергу, бо так вчили на семінарах для членів ТВК. І задавала питання, чому в більшості партій мандати отримали не ті хто набрав таку кількість голосів, а набагато менше?

Після півгодинного взаємного цитування пунктів постанови ЦВК №419 від 23.10.2020 «Про Роз’яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше)» вона таки погодилася з консультантом. Що отримання 25% і більше виборчої квоти дозволяє просунутися в черзі до мандата лише в окрузі. А якщо в округ мандатів «не завезли» то така кількість голосів може бути лише моральною винагородою ( мене он як люди підтримали), якщо мандата не перепаде по єдиному виборчому списку. І якщо в партії вийшли всі округи безмандатні, то депутатами стануть лише ті, хто в єдиному списку, має перші номери, які були затверджені партійним рішенням і виборці на цей розподіл не впливають.

Після цього голова ТВК декілька хвилин говорила, про те, що як «потрібна» та «важлива» та норма по 25% і більше виборчої квоти. Які вони «щасливі», що працюють по новій моделі «гарного» Виборчого  кодексу. Висловлювала «компліменти» в сторону депутатів, які прийняли кодекс, та в сторону громадських організацій- представників громадянського суспільства, які лобіювали його прийняття.

Потім перейшли до другого питання, яке стосувалось розподілу додаткових мандатів.

В цій громаді стався рідкий випадок, дві партії (назвемо одну «Крайовою», а іншу «Рішучою»), які претендували на останній додатковий мандат, набрали однакову кількість  голосів за свої списки. Тож їх дробові залишки були повністю ідентичні.

У Виборчому кодексі вказано, якщо дробові залишки (до трьох знаків після коми) у двох чи більше виборчих списках кандидатів від організацій політичних партій однакові, першим додатковий депутатський мандат отримує той виборчий список організації політичної партії, за кандидатів у депутати від якої віддано більшу кількість голосів виборців у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Якщо брати кількість голосів які отримали лише кандидати в тих партіях, не враховуючи голоси виключно за партію, то з перевагою у декілька голосів, цей додатковий мандат виборювала партія «Крайова» у «Рішучої».

Але такий розподіл не подобавсь голові ТВК, адже, з її слів, загальна кількість кандидатів у «Крайовій» партії набагато більша ніж у «Рішучій». Тому в середньому на одного «крайового» кандидата приходиться менше голосів ніж на «рішучого». І більш справедливо було б віддати «Рішучій» партії.

Прийшлось пояснювати, що в кодексі фігурує загальна кількість голосів отриманих кандидатами, а не кількість на одного. Що це як збирання картоплі різними бригадами, та яка більше тон картоплі назбирала, тай отримала приз. І вимог до кількості робітників у бригаді немає.

Ніби ці аргументи подіяли, і голова ТВК, ще раз виловивши своє «захоплення» Виборчим кодексом, завершила розмову.

Про те, видно її відчуття справедливості не були заспокоєні і це питання продовжувало їй муляти.

Тож наступного дня вона знову зателефонувала до консультанта і повторно почала переконувати, що треба визначати, хто отримає, у таких випадках, додатковий мандат входячи з кількості голосів на одного кандидата.

Прийшлось консультанту знову розповідати про бригади які збирають картоплю. А найбільш важливим аргументом було те, що ця вимога фігурує не лише у постанові ЦВК №419 від 23.10.2020, а й у самому Виборчому кодексі.

Отримавши номер статті в якій описується такий випадок, голова ТВК сказала, що вони перевірять чи дійсно таке написано у Виборчому кодексі. Але кінцеве рішення, кому дістанеться останній мандат, вони будуть приймати на засіданні комісії. І натякнула, що воно може орієнтуватись на справедливість, а не норми кодексу.

Після обіду у ТВК затвердили підраховані системою результати — хтозна, можливо емоції вгамувалися? Але як би там не було, а законність восторжествовала.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

А чи все з «цивілізованих країн» варто переймати?

  Мені не подобається, коли наші реформатори, для просування своїх змін, часто, замість представлення результатів моделювання, якими демонструють, що потенційні плюси , суттєво перевищують потенційні мінуси, які можуть виникнути при впровадженні реформ, просто заявляють, що ці зміни потрібно зробити щоб було як у : Європі, «цивілізованих», або «нормальних країнах». Коли я чую такий аргумент, про «Європу та цивілізовані, або нормальні країни», то згадую ситуацію з полотняними торбинками. Такими, які часто видають на різних заходах, щоб туди складати матеріали. До речі, мені завжди попадались якісні такі торбинки і наша сім’я ними користується. Серед цих торбинок, найкраща була від Міжнародної фундації виборчих систем (The International Foundation for Electoral Systems, IFES). Її крій дозволяв багато покласти до неї продуктів і витримала вона майже 10 років щоденного використання. Але такі полотняні торбинки були популярні ще років 50 назад – у 70-ті роки минулого тисячоліття. ...

«Старі пеньки» у правовому полі України

Відзначання Дня Конституції України, традиційно піднімає хвилю цитування фраз типу: «законодавство у нас добре, просто треба, щоб його виконували». На мою думку «якісне українське законодавство» це такий же міф, як і «перша в Європі Конституція Пилипа Орлика». Адже невиконання норм, прописаних у правових актах, як правило і свідчить, про їх низьку якість. Серед ряду причин, чому закладені норми не виконуються, є те, що автори не враховують ресурси часові, кадрові, фінансові та ін.), які потрібні для їх впровадження. Я думаю українські підприємці з великою «радістю» згадують, як були внесені зміни у законодавство, які розділяли ФОПів на категорії, чи вимагали здачу звіту по ЄСВ до податкової. А податківці не встигали, за відведений термін, фізично опрацювати подані документи. Що в свою чергу провокувало спроби, через своїх людей та «подарунок», обійти чергу, до бійок у чергах та пікетування відділень податківців. Віра в те, що в якихось схронах сидить достатня кількість високоякісних по...

Синій зверху

Сьогодні знову побачив у стрічці ФБ суперечки відносно розміщення кольорів на нашому прапорі. Буває, апелюють до правил геральдики – у нас в гербі жовтий тризуб на синьому фоні, тому і жовтий колір мусить бути зверху. Але як показує практика, немає єдиних геральдичних правил. Коли я був у Швеції то мене здивувало, що над багатьма приватними будинками майорять довгі вузькі прапорці з кольорами як у нашого прапора. Як цьому на фото. Потім мені пояснили, що це шведський вимпел. Вивішування державного прапора регламентується законом і треба дотримуватись процедур. А от вимпел такого не вимагає, тому він більш популярний серед населення. Також мій знайомий, якого доля закинула до Швеції, розказував, що на курсах, для тих хто хотів отримати   шведське громадянство, їм казали, що цей вимпел і є реально першим народним шведським прапором. А вже потім його зробили схожим на данський, щоб було як у королівстві. Не знаю чи правда відносно «народного прапора», але якщо вірні гераль...