Перейти до основного вмісту

Закон переміг справедливість



В невеликій поліській міській громаді в перших числах листопаду місцева територіальна виборча комісія (ТВК) завершила введення даних з дільничних протоколів по виборах міської ради.

Система опрацювала введені дані і видала протокол та форми з результатами виборів, а адмін передав ці документи голові ТВК.

Побачене в документах глибоко зачепило почуття справедливості, яке у більшості українців гіпертрофована.
Не згодна з отриманими результатами, голова ТВК почала розбиратись з адміном, чому такий вийшов несправедливий результат.

Не отримавши від адміна відповідь, яка б влаштовувала голову ТВК, вони вирішили звернутися до співробітників підтримки системи.  

У обговоренні з консультантом було розглянуто два питання.

Перше стосувалось кандидатів які отримали 25% і більше виборчої квоти. Спочатку голова ТВК відстоювала думку, що всі хто отримав 25%  і більше виборчої повинні отримати мандат. Потім, що вони повинні отримати в першу чергу, бо так вчили на семінарах для членів ТВК. І задавала питання, чому в більшості партій мандати отримали не ті хто набрав таку кількість голосів, а набагато менше?

Після півгодинного взаємного цитування пунктів постанови ЦВК №419 від 23.10.2020 «Про Роз’яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше)» вона таки погодилася з консультантом. Що отримання 25% і більше виборчої квоти дозволяє просунутися в черзі до мандата лише в окрузі. А якщо в округ мандатів «не завезли» то така кількість голосів може бути лише моральною винагородою ( мене он як люди підтримали), якщо мандата не перепаде по єдиному виборчому списку. І якщо в партії вийшли всі округи безмандатні, то депутатами стануть лише ті, хто в єдиному списку, має перші номери, які були затверджені партійним рішенням і виборці на цей розподіл не впливають.

Після цього голова ТВК декілька хвилин говорила, про те, що як «потрібна» та «важлива» та норма по 25% і більше виборчої квоти. Які вони «щасливі», що працюють по новій моделі «гарного» Виборчого  кодексу. Висловлювала «компліменти» в сторону депутатів, які прийняли кодекс, та в сторону громадських організацій- представників громадянського суспільства, які лобіювали його прийняття.

Потім перейшли до другого питання, яке стосувалось розподілу додаткових мандатів.

В цій громаді стався рідкий випадок, дві партії (назвемо одну «Крайовою», а іншу «Рішучою»), які претендували на останній додатковий мандат, набрали однакову кількість  голосів за свої списки. Тож їх дробові залишки були повністю ідентичні.

У Виборчому кодексі вказано, якщо дробові залишки (до трьох знаків після коми) у двох чи більше виборчих списках кандидатів від організацій політичних партій однакові, першим додатковий депутатський мандат отримує той виборчий список організації політичної партії, за кандидатів у депутати від якої віддано більшу кількість голосів виборців у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Якщо брати кількість голосів які отримали лише кандидати в тих партіях, не враховуючи голоси виключно за партію, то з перевагою у декілька голосів, цей додатковий мандат виборювала партія «Крайова» у «Рішучої».

Але такий розподіл не подобавсь голові ТВК, адже, з її слів, загальна кількість кандидатів у «Крайовій» партії набагато більша ніж у «Рішучій». Тому в середньому на одного «крайового» кандидата приходиться менше голосів ніж на «рішучого». І більш справедливо було б віддати «Рішучій» партії.

Прийшлось пояснювати, що в кодексі фігурує загальна кількість голосів отриманих кандидатами, а не кількість на одного. Що це як збирання картоплі різними бригадами, та яка більше тон картоплі назбирала, тай отримала приз. І вимог до кількості робітників у бригаді немає.

Ніби ці аргументи подіяли, і голова ТВК, ще раз виловивши своє «захоплення» Виборчим кодексом, завершила розмову.

Про те, видно її відчуття справедливості не були заспокоєні і це питання продовжувало їй муляти.

Тож наступного дня вона знову зателефонувала до консультанта і повторно почала переконувати, що треба визначати, хто отримає, у таких випадках, додатковий мандат входячи з кількості голосів на одного кандидата.

Прийшлось консультанту знову розповідати про бригади які збирають картоплю. А найбільш важливим аргументом було те, що ця вимога фігурує не лише у постанові ЦВК №419 від 23.10.2020, а й у самому Виборчому кодексі.

Отримавши номер статті в якій описується такий випадок, голова ТВК сказала, що вони перевірять чи дійсно таке написано у Виборчому кодексі. Але кінцеве рішення, кому дістанеться останній мандат, вони будуть приймати на засіданні комісії. І натякнула, що воно може орієнтуватись на справедливість, а не норми кодексу.

Після обіду у ТВК затвердили підраховані системою результати — хтозна, можливо емоції вгамувалися? Але як би там не було, а законність восторжествовала.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

«Старі пеньки» у правовому полі України

Відзначання Дня Конституції України, традиційно піднімає хвилю цитування фраз типу: «законодавство у нас добре, просто треба, щоб його виконували». На мою думку «якісне українське законодавство» це такий же міф, як і «перша в Європі Конституція Пилипа Орлика». Адже невиконання норм, прописаних у правових актах, як правило і свідчить, про їх низьку якість. Серед ряду причин, чому закладені норми не виконуються, є те, що автори не враховують ресурси часові, кадрові, фінансові та ін.), які потрібні для їх впровадження. Я думаю українські підприємці з великою «радістю» згадують, як були внесені зміни у законодавство, які розділяли ФОПів на категорії, чи вимагали здачу звіту по ЄСВ до податкової. А податківці не встигали, за відведений термін, фізично опрацювати подані документи. Що в свою чергу провокувало спроби, через своїх людей та «подарунок», обійти чергу, до бійок у чергах та пікетування відділень податківців. Віра в те, що в якихось схронах сидить достатня кількість високоякісних по

Процедурні «підводні камінці» у Виборчому кодексі.

Прикриваючись благородною метою «знищити корупційну мажоритарку» був прийнятий Виборчий кодекс. Який, м’яко кажучи, був написаний з огріхами.  Тепер же, прикриваючись благородною метою «виправити огріхи у Виборчому кодексі» в нього вносять правки, серед яких, є і такі, що змінюють правила проведення виборів. Як існуючі норми у ВК дозволяли маніпулювати на виборах до Верховної Ради, я писав раніше . Схоже може бути і на місцевих. А як цьому сприяють пропоновані зміни – писали мої знайомі. Тому це я повторювати не буду, а зверну увагу на «підводні камінці» у процедурних питаннях. Бо, якщо серед понад 3000 поданих правок, не буде таких, які вирішують знайдені мною проблеми, то можуть виникнуть ситуації, які зірвуть виборчий процес у певних територіях, або спровокують конфлікти чи бардак. Правда у нас у цьому, традиційно, звинуватять ЦВК, а не тих хто цей ВК писав, просував та голосував. На передкарантинному круглому столі 10 березня 2020р. «Реформування законодавства, що регулює міс