Як існуючі норми у ВК дозволяли маніпулювати на виборах до Верховної Ради, я
писав раніше. Схоже може бути і на місцевих. А як цьому сприяють пропоновані зміни – писали мої знайомі. Тому це я
повторювати не буду, а зверну увагу на «підводні камінці» у процедурних
питаннях.
Бо, якщо серед понад 3000 поданих правок, не буде таких,
які вирішують знайдені мною проблеми, то можуть виникнуть ситуації, які зірвуть
виборчий процес у певних територіях, або спровокують конфлікти чи бардак. Правда
у нас у цьому, традиційно, звинуватять ЦВК, а не тих хто цей ВК писав, просував
та голосував.
На передкарантинному круглому столі 10 березня 2020р. «Реформування
законодавства, що регулює місцеві вибори», деякі виступаючі заявляли, що адміністративно-територіальна
реформа ніяк не впливає на виконання норм у ВК. Але на мою думку, ці експерти ґрунтовно
не розібрались у цій темі.
Візьмемо, наприклад, міста з районним поділом до, яких
приєднуються ради з сусідніх районів. Відповідно до норм ВК, територія району в
місті є територіальним виборчим округом з виборів міського голови. Також в
межах такого району утворюються і округи з виборів до ради. І тут виникає
проблема, бо населені пункти рад, які приєднались, формально не належать до
жодного району міста. І така ситуація навіть у тих випадках, де вже відбулось таке
приєднання. До Житомира ще 27.09.2018 приєдналась Вересівська сільська рада,
але с. Вереси не увійшло у жоден район міста. І у документах Житомирської
міської ради воно фігурує як населений пункт Житомирського району, як тут :«Прозатвердження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в межахс.Вереси Житомирського району». Така ситуація склалась тому, що депутати у
Верховній Раді, замість того, щоб змінити межі районів та міст обласного
значення, під впливом громадськості, прийняли «прогресивне» рішення дозволяти
об’єднання без змін меж районів.
То ж виходить, що жителі таких населених пунктів не зможуть
взяти участь у виборах міського голови, міської ради. Адже у ВК не передбачено,
щоб територіальна комісія в місті з районним поділом напряму отримувала
протоколи з дільниць з виборів голови та міськради. Та і ніякого «закордонного»
округу не передбачено для населених пунктів, які не входять у жоден з районів
міста.
Таких міст в Україні буде не багато, але проблема є.
Також, в рамках адмінтерреформи пропонується відмовитись від
статусів міст обласного та районного значення. Всі громади матимуть рівний
статус і входитимуть у відповідні райони, лише Київ та Севастополь будуть
виключенням. І це викликає, ще одну складність. У ВК написано , що «Дільнична
виборча комісія утворюється відповідною районною, міською (міста обласного,
республіканського в Автономній Республіці Крим значення без районного поділу),
районною у місті територіальною виборчою комісією.» Тож виникає запитання, а
яка комісія буде утворювати ДВК на території районів у містах? Районна, в склад
району якого буде входити місто з районним поділом, наприклад Харків? Чи Харківська
районна виборча комісія буде утворювати ДВК по всьому району, за виключенням
районів у м. Харкові, де будуть утворювати районні у місті виборчі комісії?
Чіткої відповіді на це питання у ВК немає, і це може викликати проблеми на
місцях, коли різні виборчі комісії будуть утворювати одні й ті ж ДВК.
Адмінтерреформою пропонується і суттєве скорочення районів,
що автоматично призведе до збільшення навантаження по утворенню ДВК на районні
виборчі комісії. Враховуючи, скільки у нас суб’єктів подають кандидатур у члени
ДВК, які ці списки кандидатів якісні та як часто відбувається заміна, то робота
у нових районних виборчих комісіях буде, як веслувальників на галерах.
Є ще проблеми, які виглядають примарними, але мають шанси матеріалізуватись.
На виборах по пропорційній системі у ВК написано: «Якщо
дробові залишки у двох чи більше виборчих списках кандидатів від організацій
партій однакові, першим додатковий депутатський мандат отримує той виборчий
список організації партії, за кандидатів у депутати від якої віддано більшу
кількість голосів виборців у єдиному багатомандатному окрузі». А що робити коли
партії які претендують на додатковий мандат, отримали однакову кількість
голосів?
Мені про такі випадки на минулих виборах не відомо. Чи
такого не траплялось, або на місцях «тихенько розрулили», я сказати точно не
можу. Але варіант, що партійні списки наберуть однакову кількість голосів є. Я не
мав часу проглянути всі результати виборів до міських рад, тож подивився лише результати
2015р. у м. Бахмач (я родом з Бахмацького району) і там побачив, що є випадок,
коли різниця між результатами лише один голос, ПАРТІЯ "БЛОК ПЕТРА
ПОРОШЕНКА "СОЛІДАРНІСТЬ" отримала 683 голоси, а Всеукраїнське
об’єднання "Свобода" – 682. І чим менша кількість виборців у громаді,
тим ймовірність отримати однакову кількість голосів зростає.
Я б пропонував щоб у ВК у таких випадках цю проблему
вирішували шляхом жеребкування, такий підхід є у деяких закордонних країнах.
Адже нова пачка сірників українського виробництва набагато дешевша від
проведення ще одних виборів чи голосування.
Тож у ВК, можливо варто змінити цю норму і оголошувати повторне
голосування не лише, щодо цих кандидатів, а й щодо тієї кількості мандатів, які
залишилися вакантними. Хоча я і в цьому випадку схиляюсь до вирішення питання
обрання за допомогою пачки сірників українського виробництва – жеребкування.
Є ще ряд питань, які великих проблем не створять, але можуть
створити плутанину.
У оформлені виборчої документації фігурує «назва місцевих
виборів». У нас чомусь склалась традиція у назві перераховувати всі типи
виборів які відбуваються на певну дату. Так на чергових місцевих виборах 2015р.
назва звучала так: «Чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських,
селищних, міських голів». І таку назву використовували і районні та обласні
комісії, які вибори голів не організовують. На перших місцевих виборах 22
грудня 2019р. назва була з підковиркою: «Перші вибори депутатів сільських,
селищних, міської рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських,
селищних, міського голів». Те що там фігурують вибори лише однієї міської ради
і одного міського голови, помітили не всі. У більшості випадків які я бачив,
замість «міської рад» було написано «міських рад» та замість «міського голів»
було «міських голів». Був ще варіант, коли по радах було правильно, але по
головах з помилкою.
На цих виборах з назвами буде складніше ніж у 2015р. коли
були в одних радах чергові, а в інших перші вибори депутатів та голів, бо тепер
з’являються старости. Тож в деяких громадах будуть такі варіанти наборів
виборів:
- 1. чергові вибори ради та голови
- 2. перші вибори ради та голови
- 3. чергові вибори ради та голови і старости
- 4. чергові вибори ради та голови і старост
- 5. чергові вибори ради та голови і перші вибори старости
- 6. чергові вибори ради та голови і перші вибори старост
А якщо місцева рада вирішить збільшить кількість старостинських
округів, то у деяких округах будуть перші вибори старости (старост), а у деяких
чергові вибори старости (старост).
У проголосованих у першому читанні правках, є зміна до статті
268. В ній пропонується «До протоколу про результати голосування з виборів у
відповідному багатомандатному, єдиному одномандатному виборчому окрузі з
відповідних місцевих виборів заносяться цифрами такі відомості:
10) прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові
(за наявності) кандидата у депутати або кандидата на посаду сільського,
селищного, міського голови, старости, який набрав найбільшу кількість голосів
виборців, а також відсоток голосів виборців, поданих за нього, у відношенні до
кількості виборців, які взяли участь у голосуванні у відповідному виборчому
окрузі.»
Для виборів голів і старост, додавання цього пункту до
протоколу, може і має доцільність, адже це дані про переможця. А от у випадку з
депутатами, коли обирається декілька від округу, яка доцільність вказувати
одного? Чи не виникне ситуація, що в одні виборчій комісії будуть вказувати
дані одного кандидата, а інші декількох лідерів?
Є ще деякі норми, які мені просто не подобаються.
Так до статті 5. День голосування, пропонують внести правку «В
рік проведення чергових місцевих виборів усі місцеві вибори проводяться один раз
на рік – в день проведення чергових місцевих виборів…». Правка добра, але
чомусь потім далі у пропонуються виключення.
Так для позачергових пропонується їх все таки проводити, «якщо
повноваження сільського, селищного, міського голови, старости села, селища
припинилися більш як за дев’ять місяців до дня чергових місцевих виборів».
А для проміжних, «якщо у зв’язку з достроковим припиненням
повноважень депутата місцевої ради склад відповідної місцевої ради став
неповноважним».
Повторні місцеві вибори взагалі можна проводити без
обмежень.
PS.
Я не можу гарантувати, що виявив всі «підводні камінці» у
ВК, бо він написаний так, що важко сприймається. Таке відчуття, що авторам платили
за кількість знаків при написанні, тому безліч повторів та багатослівних
термінів.
У США, щоб боротись із заумними текстами в 2010р. був
прийнятий закон «The Plain Writing Act of 2010». Завдячуючи якому почалось
переписування текстів, щоб вони стали зрозумілі народу. А також почали вчити
держслужбовців користуватись простою мовою.
Може і нам варто схожий закон прийняти, але щоб його норми поширювались не лише на виконавчу гілку влади, як у США, а й і на інші – законодавчу та судову?
Коментарі
Дописати коментар