Перейти до основного вмісту

Миші, вітер та інші фактори впливу на черговість отримання мандату




На минулих місцевих виборах партії, які подолали виборчий бар’єр, зіткнулися з проблемою, що не завжди мандати отримають ті кому «потрібно». Спроби виправити цю ситуацію на рівні дільниць не завжди були успішними та і провокували інші проблеми. Адже результати всіх партій та кандидатів були взаємопов’язані. І коли починали опускати рейтинг якогось з кандидатів в одній партії, то змінювались рейтинги кандидатів у інших. А у деякий випадках таке коригування рейтингу могло спровокувати і зміну розподілу мандатів між партіями. Все це могло викликати обурення у інших політсил та зайвий гамір. Тому приходилось, після оголошення результатів, вести внутрішньопартійну розмову з переможцями, щоб ті відмовились від мандатів і поступились місцем кому потрібно. І такий підхід теж привертав увагу та створював негативні інформприводи.

Але у новому Виборчому кодексі ця проблема успішно подолана.

У Статті 175. «Порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці» є цікавий пункт:

«36. Після закінчення опрацювання виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали регіональний виборчий список відповідної партії, дільнична виборча комісія зобов’язана перевірити, чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали регіональний виборчий список цієї партії, сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до регіонального виборчого списку цієї партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь регіональний виборчий список від цієї партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія може повторно перерахувати виборчі бюлетені. При підтвердженні зазначеної невідповідності дільнична виборча комісія складає акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності».

Якщо по простому викласти, що там написано, то виходить така ситуація.

На початку підрахунку, коли рахували загальну кількість за партію, за одну з них було 100 бюлетенів. Ця кількість пройшла перевірку контрольними сумами і була записана у протокол. Потім, коли йшов підрахунок голосів за конкретних кандидатів від партії і лише за партію, то виявилось, що сумарна кількість голосів не 100, а 95. Ситуація виглядає дивною, але такий варіант передбачили наші законодавці. І таку недостачу можна перекрити оформивши відповідний «акт невідповідності», придумавши якусь причину. Можливий також варіант, що замість 100 бюлетенів виникне 105, але тяжче пояснити.

Отже ця норма дозволяє, під час підрахунку голосів, понизити результат кандидата. При цьому на розподіл мандатів між партіями це не впливає, адже сума бюлетенів за партію, від якої йдуть розрахунки, не змінюється - залишається ті 100. І на черговість між кандидатами у інших партіях теж не має впливу. Фактично партія може у своїй  «пісочниці» переставляти фігурки не заважаючи іншим.

Реалізація такого підходу вимагає від партії мати якісну мережу членів комісії та спостерігачів, які могли б організувати швидкий паралельний підрахунок голосів, щоб знати хто проходить і чи варто запускати  механізм коригування.

Та і треба придумати причини які вписувати у акти про невідповідність кількості голосів виборців (Додаток 36 до постанови Центральної виборчої комісії  від 18 вересня 2020 року № 277). 

Поки в мене такі варіанти спали на думку:

Останню причину можна кілька раз використовувати, адже рахувати будуть довго, тож провітрювати треба буде більше одного разу, а осіння погода вітряна.

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

А чи все з «цивілізованих країн» варто переймати?

  Мені не подобається, коли наші реформатори, для просування своїх змін, часто, замість представлення результатів моделювання, якими демонструють, що потенційні плюси , суттєво перевищують потенційні мінуси, які можуть виникнути при впровадженні реформ, просто заявляють, що ці зміни потрібно зробити щоб було як у : Європі, «цивілізованих», або «нормальних країнах». Коли я чую такий аргумент, про «Європу та цивілізовані, або нормальні країни», то згадую ситуацію з полотняними торбинками. Такими, які часто видають на різних заходах, щоб туди складати матеріали. До речі, мені завжди попадались якісні такі торбинки і наша сім’я ними користується. Серед цих торбинок, найкраща була від Міжнародної фундації виборчих систем (The International Foundation for Electoral Systems, IFES). Її крій дозволяв багато покласти до неї продуктів і витримала вона майже 10 років щоденного використання. Але такі полотняні торбинки були популярні ще років 50 назад – у 70-ті роки минулого тисячоліття. ...

«Старі пеньки» у правовому полі України

Відзначання Дня Конституції України, традиційно піднімає хвилю цитування фраз типу: «законодавство у нас добре, просто треба, щоб його виконували». На мою думку «якісне українське законодавство» це такий же міф, як і «перша в Європі Конституція Пилипа Орлика». Адже невиконання норм, прописаних у правових актах, як правило і свідчить, про їх низьку якість. Серед ряду причин, чому закладені норми не виконуються, є те, що автори не враховують ресурси часові, кадрові, фінансові та ін.), які потрібні для їх впровадження. Я думаю українські підприємці з великою «радістю» згадують, як були внесені зміни у законодавство, які розділяли ФОПів на категорії, чи вимагали здачу звіту по ЄСВ до податкової. А податківці не встигали, за відведений термін, фізично опрацювати подані документи. Що в свою чергу провокувало спроби, через своїх людей та «подарунок», обійти чергу, до бійок у чергах та пікетування відділень податківців. Віра в те, що в якихось схронах сидить достатня кількість високоякісних по...

Синій зверху

Сьогодні знову побачив у стрічці ФБ суперечки відносно розміщення кольорів на нашому прапорі. Буває, апелюють до правил геральдики – у нас в гербі жовтий тризуб на синьому фоні, тому і жовтий колір мусить бути зверху. Але як показує практика, немає єдиних геральдичних правил. Коли я був у Швеції то мене здивувало, що над багатьма приватними будинками майорять довгі вузькі прапорці з кольорами як у нашого прапора. Як цьому на фото. Потім мені пояснили, що це шведський вимпел. Вивішування державного прапора регламентується законом і треба дотримуватись процедур. А от вимпел такого не вимагає, тому він більш популярний серед населення. Також мій знайомий, якого доля закинула до Швеції, розказував, що на курсах, для тих хто хотів отримати   шведське громадянство, їм казали, що цей вимпел і є реально першим народним шведським прапором. А вже потім його зробили схожим на данський, щоб було як у королівстві. Не знаю чи правда відносно «народного прапора», але якщо вірні гераль...