Перейти до основного вмісту

Миші, вітер та інші фактори впливу на черговість отримання мандату




На минулих місцевих виборах партії, які подолали виборчий бар’єр, зіткнулися з проблемою, що не завжди мандати отримають ті кому «потрібно». Спроби виправити цю ситуацію на рівні дільниць не завжди були успішними та і провокували інші проблеми. Адже результати всіх партій та кандидатів були взаємопов’язані. І коли починали опускати рейтинг якогось з кандидатів в одній партії, то змінювались рейтинги кандидатів у інших. А у деякий випадках таке коригування рейтингу могло спровокувати і зміну розподілу мандатів між партіями. Все це могло викликати обурення у інших політсил та зайвий гамір. Тому приходилось, після оголошення результатів, вести внутрішньопартійну розмову з переможцями, щоб ті відмовились від мандатів і поступились місцем кому потрібно. І такий підхід теж привертав увагу та створював негативні інформприводи.

Але у новому Виборчому кодексі ця проблема успішно подолана.

У Статті 175. «Порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці» є цікавий пункт:

«36. Після закінчення опрацювання виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали регіональний виборчий список відповідної партії, дільнична виборча комісія зобов’язана перевірити, чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали регіональний виборчий список цієї партії, сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до регіонального виборчого списку цієї партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь регіональний виборчий список від цієї партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія може повторно перерахувати виборчі бюлетені. При підтвердженні зазначеної невідповідності дільнична виборча комісія складає акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності».

Якщо по простому викласти, що там написано, то виходить така ситуація.

На початку підрахунку, коли рахували загальну кількість за партію, за одну з них було 100 бюлетенів. Ця кількість пройшла перевірку контрольними сумами і була записана у протокол. Потім, коли йшов підрахунок голосів за конкретних кандидатів від партії і лише за партію, то виявилось, що сумарна кількість голосів не 100, а 95. Ситуація виглядає дивною, але такий варіант передбачили наші законодавці. І таку недостачу можна перекрити оформивши відповідний «акт невідповідності», придумавши якусь причину. Можливий також варіант, що замість 100 бюлетенів виникне 105, але тяжче пояснити.

Отже ця норма дозволяє, під час підрахунку голосів, понизити результат кандидата. При цьому на розподіл мандатів між партіями це не впливає, адже сума бюлетенів за партію, від якої йдуть розрахунки, не змінюється - залишається ті 100. І на черговість між кандидатами у інших партіях теж не має впливу. Фактично партія може у своїй  «пісочниці» переставляти фігурки не заважаючи іншим.

Реалізація такого підходу вимагає від партії мати якісну мережу членів комісії та спостерігачів, які могли б організувати швидкий паралельний підрахунок голосів, щоб знати хто проходить і чи варто запускати  механізм коригування.

Та і треба придумати причини які вписувати у акти про невідповідність кількості голосів виборців (Додаток 36 до постанови Центральної виборчої комісії  від 18 вересня 2020 року № 277). 

Поки в мене такі варіанти спали на думку:

Останню причину можна кілька раз використовувати, адже рахувати будуть довго, тож провітрювати треба буде більше одного разу, а осіння погода вітряна.

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Закон переміг справедливість

В невеликій поліській міській громаді в перших числах листопаду місцева територіальна виборча комісія (ТВК) завершила введення даних з дільничних протоколів по виборах міської ради. Система опрацювала введені дані і видала протокол та форми з результатами виборів, а адмін передав ці документи голові ТВК. Побачене в документах глибоко зачепило почуття справедливості, яке у більшості українців гіпертрофована. Не згодна з отриманими результатами, голова ТВК почала розбиратись з адміном, чому такий вийшов несправедливий результат. Не отримавши від адміна відповідь, яка б влаштовувала голову ТВК, вони вирішили звернутися до співробітників підтримки системи.   У обговоренні з консультантом було розглянуто два питання. Перше стосувалось кандидатів які отримали 25% і більше виборчої квоти. Спочатку голова ТВК відстоювала думку, що всі хто отримав 25%   і більше виборчої повинні отримати мандат. Потім, що вони повинні отримати в першу чергу, бо так вчили на семінарах для членів ТВК.

«Старі пеньки» у правовому полі України

Відзначання Дня Конституції України, традиційно піднімає хвилю цитування фраз типу: «законодавство у нас добре, просто треба, щоб його виконували». На мою думку «якісне українське законодавство» це такий же міф, як і «перша в Європі Конституція Пилипа Орлика». Адже невиконання норм, прописаних у правових актах, як правило і свідчить, про їх низьку якість. Серед ряду причин, чому закладені норми не виконуються, є те, що автори не враховують ресурси часові, кадрові, фінансові та ін.), які потрібні для їх впровадження. Я думаю українські підприємці з великою «радістю» згадують, як були внесені зміни у законодавство, які розділяли ФОПів на категорії, чи вимагали здачу звіту по ЄСВ до податкової. А податківці не встигали, за відведений термін, фізично опрацювати подані документи. Що в свою чергу провокувало спроби, через своїх людей та «подарунок», обійти чергу, до бійок у чергах та пікетування відділень податківців. Віра в те, що в якихось схронах сидить достатня кількість високоякісних по

Процедурні «підводні камінці» у Виборчому кодексі.

Прикриваючись благородною метою «знищити корупційну мажоритарку» був прийнятий Виборчий кодекс. Який, м’яко кажучи, був написаний з огріхами.  Тепер же, прикриваючись благородною метою «виправити огріхи у Виборчому кодексі» в нього вносять правки, серед яких, є і такі, що змінюють правила проведення виборів. Як існуючі норми у ВК дозволяли маніпулювати на виборах до Верховної Ради, я писав раніше . Схоже може бути і на місцевих. А як цьому сприяють пропоновані зміни – писали мої знайомі. Тому це я повторювати не буду, а зверну увагу на «підводні камінці» у процедурних питаннях. Бо, якщо серед понад 3000 поданих правок, не буде таких, які вирішують знайдені мною проблеми, то можуть виникнуть ситуації, які зірвуть виборчий процес у певних територіях, або спровокують конфлікти чи бардак. Правда у нас у цьому, традиційно, звинуватять ЦВК, а не тих хто цей ВК писав, просував та голосував. На передкарантинному круглому столі 10 березня 2020р. «Реформування законодавства, що регулює міс